23 dec. 2012

Recenzie "Moarte Subită" de J.K.Rowling





  Synopsis:

 Pagfordul a fost întotdeauna un orășel idilic,asta până la moartea subită lui Barry Fairbrother,consilier în Consiliul Parohial.Abia atunci,întregul peisaj se modifică,se formează tabere și țeluri,strategii și alianțe,intrigi și dușmănii.
 Candidatii pentru postul lui Barry vor face orice pentru a pune mâna pe el.Lupta pentru a păstra cartierul Fields sub conducerea Pagfordului este mai crâncenă ca niciodată.Cine va câștiga lupta pentru putere care a început și a cărei principală deviză este „Scopul scuză mijloacele”?
  În scurt timp,orășelul nu va mai fi niciodată ce a fost.Nimeni nu credea că acțiunile oamenilor vor avea asemenea consecințe.O poveste unică și fascinantă care explorează natura umană și te face să meditezi asupra vieții.

                                                                   Gândurile mele:

 Am fost un fan înfocat al cărților lui J.K.Rowling.Seria Harry Potter mi-a deschis apetitul pentru lectură și nu am crezut că autoarea va reuși să mai creeze o nouă poveste la fel de interesantă și emoționantă.

 M-am înșelat,pentru că Moarte subită” a fost o carte de neuitat,care oferă o lecție de viață și o privire de ansamblu asupra tipologiilor umane pe care le vom găsi în fiecare societate,sub altă formă,dar aceeași esență.

 Într-adevar cartea nu este una adresată copiilor pentru că unele momente nu sunt chiar potrivite pentru persoanele sub 15 ani.Dar,dacă ați citit vreo carte din seria Georgina Kincaind de Richelle Mead sau din trilogia Cele 50 de umbre ale domnului Grey de E.L.James cu siguranță puteți cumpăra această carte.

  Primele 50 de pagini te introduc în atmosfera micuțului oraș englezesc Pagford în care luptele pentru putere și pentru depășirea umilei condiții sociale aduc la lumină cele mai întunecate secrete ale pagfordienilor.Nimeni nu va fi iertat,toți vor fi expuși în fața concitadinilor fără niciun drept la recurs.Mi-a plăcut foarte mult faptul că autoarea nu s-a implicat emoțional deloc în poveste.Nu a ales un personaj care să fie cel bun și câteva care să fie cei rai”.Nu,din potriva,ea ramane asemenea unui spectator,a unui maestru păpușar,în afara actiunii,doritoare să se joace cu destinele personajelor.

  În  același timp primele pagini produc o oarecare stare de incomoditate pentru că faci cunoștiință cu multe personaje și nici nu apuci bine să te obișnuiești cu ele că și treci la un nou capitol,cu un nou personaj.Asta mi s-a părut într-adevar puțin ciudat când am început lectura,dar cu cât pătrundeam mai adânc în interiorul Pagfordului nu am mai simțit acest lucru.Trebuie admirată munca de a contura atât de multe personaje,care chiar dacă la început păreau să nu aibă nicio legătură între ele,ajung să dezgroape trecutul și să vadă că sunt mai unite decât par.

 Am citit câteva păreri înainte de a cumpăra această carte și am crezut că va fi un adevărat eșec,care va păta pentru totdeauna succesul incombatabil pe care l-au avut romanele seriei Harry Potter.De accea,sambăta trecută m-am decis să-l cumpăr pentru că am vrut să mă conving de unul singur că a fost un adevărat eșec.Numai că nu a fost deloc așa.

 Personajele sunt extrem de bine conturate,iar prin faptul că întruchipează tipologii umane,autoarea realizează o analiză fără milă a societății în care trăim.Fiecare capitol în care este prezentat un episod din viața unui personaj sau a unei familii,te face să crezi că citești de fapt o fișă psihologică a personajului și te ajută să-l întelegi.

  Acțiunea este destul de lălâie la începutul romanului pentru că suntem lăsați să facem cunoștiință cu personajele.Însă,imediat după ce ai citit jumătate de carte te simți de parcă ai intrat într-un carusel care nu se mai oprește:dezvăluiri șocante,intrigi,planuri de sabotaj și mai ales lucru la care doamna Rowling s-a priceput întotdeauna bine:răsturnări de situație.

  Contrar opiniilor negative pe care le-a stârnit această carte mie nu mi s-a părut că a fost o carte doar despre sex,droguri,alcool și moravuri ușoare.Eu am perceput-o ca pe o carte prin care Rowling ne face să vedem fața ascunsă a societății.Mi s-a părut chiar o carte tristă,iar finalul a fost de necrezut.Am văzut că până și o acțiune care pare la un moment dat neînsemnată poate avea consecințe foarte grave asupra viitorului nostru,dar și asupra persoanelor pe care le iubim.În același timp ne învață că fiecare secret nedezvăluit produce o rană mai mare când este aflat după ceva timp decât dacă l-am fi mărturisit încă de la început.Am învățat că viața trebuie privită întotdeauna din două perspective:a ta și a celoralți(iar dacă reușești să faci acest lucru atunci vei face întotdeauna ceea ce e corect pentru tine și cei din jur).În ultimul rând ne arată că trebuie să încercăm să fim sinceri față de noi.

 Din punct de vedere al mesajului nu pot decât să o felicit pentru că a reușit să ascundă aceste substraturi în spatele decorului liniștit al Pagfordului și al așa-zisei vieți idilice a locuitorilor.

                                                                    Concluzie:

Cu toate acestea,Moarte subită de J.K.Rowling a reprezentat o carte pentru a adulți captivantă,misterioasă și profundă care are toate elementele necesare unei cărți de succes.Nu m-aș supăra dacă autoarea s-ar decide să continue ideea,deși nu văd ce ar mai putea continua,avand în vedere că a cam încheiat destinele personajelor.Dar,cine știe?!


Detalii despre carte:

Titlul original: The Casual Vacancy
Publicată în Marea Britanie de Little Brown
Limba originală: engleză
Traducere de: Constantin Dumitru-Palcus
Anul apariţiei: 2012

Format: 160 x 240 mm,paperback cu clape
Nr. de pagini: 448

De unde o puteți comanda:
Editura Trei

sigla Libris

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu

Fiecare gând e important pentru mine! =)