22 iul. 2013

Recenzie "Under The Never Sky" de Veronica Rossi

Synopsis:
LUMILE IN CARE TRAIESC I-AU TINUT LA DISTANTA.

DESTINUL I-A ADUS IMPREUNA.

Aria a trait intreaga ei viata in domul protejat numit Reverie.Intreaga ei lume in interiorul domului.Nu s-a gandit niciodata sa viseze la ce se afla in spatele usii.Asa ca atunci cand mama ei dispare,Aria realizeaza ca sansele ei de a supravietui in lumea din afara in cautarea mamei ei sunt mici.

Atunci Aria intalneste un baiat din afara numit Perry.Si el cauta pe cineva.El este de asemenea salbatic,dar ar putea fi cea mai buna sansa a ei de a ramane in viata.

Daca pot supravietui,atunci sunt sansa fiecaruia de a gasi ceea ce cauta.

Recenzie:

"Under the never sky" a fost un roman captivant de la prima la ultima pagina,plasat intr-o lume interesanta,cu personaje de care m-am indragostit iremediabil si o poveste de dragoste care mi s-a parut reala.

Cartea a aparut in urma cu un an in America.Mi-a atras atentia inca de la aparitie,dar cum sunt atat de multe carti pe care vreau sa le citesc si atat de putin timp,nu am avut ocazia sa o cumpar.Nu regret deloc ca am         cumparat-o.Ceea ce regret este ca am asteptat atat de mult timp sa o cumpar.

Este considerata un roman distopic,desi eu as spune ca este o carte fantasy cu elemente stiintifico-fantastice,in genul "Gazda"de Stephenie Meyer.Mi-a placut pentru ca nu seamana aproape deloc cu Jocurile Foamei.Nu am confundat-o nicio clipa pe Aria cu Katniss,sau lumea din jurul Ariei cu unul dintre cele 12 districte.

Rossi scrie cu maiestrie si te face sa astepti cu nerabdare urmatorul rand.Are moduri interesante de a exprima lucruri pe care alti autori le scriu intr-un mod mai simplist.Spre exemplu,intr-un moment din carte,in loc sa scrie doar "inima Ariei a inceput sa bata cu putere",a preferat sa scrie ca Aria era conectata la aparate si aparatul care-i monitoriza inima a inceput sa faca "piu!"-uri constante si din ce in ce mai apropiate.Mi s-a parut un mod interesant de a creste emotia cititorului.Cele mai reusite scene sunt cu siguranta cele in care Aria si Perry incep incet-incet sa se apropie,dar si cele in care se acumuleaza tensiune si urmeaza o intorsatura de situatie.

Povestea este narata din 2 perspective:cea a lui Perry si cea a Ariei.A fost un mod foarte bun de a invata cat mai multe despre lumea din care cei doi provin.

Decorul in care se petrece actiunea cartii este prezentat cititorului pas cu pas,asemenea unei calatorii initiatice in tainele unei lumi din viitor.Autoarea nu foloseste descrierea pentru a contura lumea Ariei si a lui Perry,ci dialogul sau chiar actiunea propriu-zisa.O lume noua se cladeste pas cu pas in fata ta.Mi-a placut foarte mult aceasta tehnica de tipul "arata,nu spune" pentru ca m-a facut sa patrund mai usor in poveste.

Personajele principale sunt Aria si Perry.Ei provin din lumi total diferite,iar dragostea dintre ei va invinge granitele dintre aceste lumi.In universul cartii,lumea era impartita in 2.Existau cei ce traiau in domuri,unde viata nu cunoaste griji,unde tehnologia e foarte evoluata si oamenii isi petreceau viata in Realms(Taramuri in romana),zone controlate de mintea lor(intr-o secunda ajungi dintr-un capat al lumii in celalalt),zone considerate mai bune decat realitatea.Pe de cealalta parte se aflau Salbaticii,cei care traiau in triburi si erau condusi de un lord(Blood Lord,in original).Hrana si confortul era ceva ce le lipsea mai mereu.Ei trebuiau sa se ascunda de furtunile Aether,furtuni electrice ce au decimat populatia si creau mutatii.Pentru a supravietui si-au dezvoltat mai bine simturile si s-au impartit in 3 categorii:cei ce aud foarte bine-Auds;cei ce vedeau foarte bine-Seers si cei ce miroseau bine si puteau sa simta chiar si emotiile unei persoane din mirosul lor-Scires.Fiecare om din salbaticie avea un simt bine dezvoltat(sau mai multe),iar la o anumita varsta,cand acel simt s-a dezvoltat suficient,era marcat cu un tatuaj specific acelui simt(putin mai jos de umar,de-a lungul mainii).
Mi-a placut evolutia personajelor pe parcursul romanului.Aria se maturizeaza si devine mai puternica.Perry se imblanzeste.Nu as putea spune ca mi-a placut mai mult de Aria decat de Perry,sau de Perry mai mult decat de Aria.Amandoi m-au emotionat si m-au facut sa ma indragostesc de aceasta "lume a nimanui de sub un cer de nicaieri".Dar,as putea cu siguranta sa aleg cel mai amuzant personaj si acela ar fi Roar,prietenul lui Perry.Mi s-a parut ca se purta fata de el ca un frate mai mare si a fost chiar simpatic.

Nu o sa va spun daca finalul a fost fericit sau nu pentru ca si eu am fost foarte curios de acest lucru pana in ultimele pagini.Nu imi place sa dau prea multe detalii despre poveste in recenzii pentru ca voi veti vrea poate sa cititi aceasta carte.

O multime de intorsaturi de situatie neprevazute.Povestea nu a fost previzibila si chiar dupa acest prim volum nu am nicio idee despre ceea ce urmeaza.Sunt sigur ca Veronica Rossi va fac o treaba buna.Lumea din aceasta carte e plina de pericole:canibali,lupi,oameni din triburi si oameni din domuri.Bineinteles ca nu am uitat de furtunile Aether,un element indispensabil al cartii.Asa cum si descrierea de pe coperta americana spune:"O mie de modalitati de a muri.O singura modalitate de a supravietui.".Va las pe voi sa descoperiti care este aceasta modalitate.Si acum,un mic rezumat pentru a va atrage atentia asupra cartii,dar fara a dezvalui lucruri esentiale din poveste:

Aria a locuit intreaga ei viata in domul Reverie.Pana intr-o zi...Mama ei,o cercetatoare,nu a mai putut fi contactata in domul Bliss,unde se afla.Aria e ingrijorata si flirteaza cu Soren,fiul sefului securitatii,sperand ca va afla ceva despre mama ei.Soren a invitat-o pe Aria in Ag 6,o regiune avariata a domului lor.Acolo,acesta va incepe sa se comporte ciudat si sa o vaneze pe Aria,dar ea va fi salvata de un Salbatic care a patruns in domul lor.
ke11an:

impending storm (by paul bica)
Perry e numele celui care a salvat-o.Regreta ca a pierdut sansa de a lua medicamentele pentru nepotul sau bolnav,Talon.Cand s-a trezit,Aria a fost chemata de tatal lui Soren pentru a-i povesti ce s-a intamplat in Ag 6.Acesta ii va spune ca mama ei e din nou disponibila in domul Bliss si ca vrea ca fiica ei sa fie adusa la ea imediat.Perry s-a intors la tribul sau,Tides,si se abtinea pentru nepotul sau sa nu-l provoace pe fratele sau,Vale la un duel pentru conducerea tribului.

Aria a fost aruncata din nava in care era si a inteles ca totul a fost un plan pentru a scapa de ea:stia prea multe.Era ingrozita si se astepta sa moara.Cel mai rau lucru era ca o furtuna Aether se apropia.Intre timp,Perry l-a dus pe Talon la vanatoare.Avea in buzunar Smarteye-ul Ariei,un dispozitiv prin care oamenii din domuri putea patrunde in Realms,zone controlate de gandurile lor,care erau considerate mai bune decat realitatea.Cativa locuitori ai domurilor l-au urmarit pe Perry si l-au atacat pentru a-i lua Smarteye-ul.El a scapat cu viata,dar Talon a fost rapit si Perry era mai furios ca niciodata.

A pornit in cautarea lui Talon si a descoperit-o pe Aria,care avea mare nevoie de el.Ei vor forma o alianta pentru ca Perry sa o ajute sa-si gaseasca mama si Aria sa-l ajute sa-si gaseasca fratele.Dar daca povestile sunt adevarate?Daca Aria nu are mai mult de cateva zile de trait?....

Un roman exceptional pe care l-am adorat.Il recomand tuturor celor care au iubit Jocurile Foamei,Divergent,Eve si Legamitne.Vreau continuarea!!! =)

P.S:Dupa ce am citit aceasta carte,au inceput    sa-mi placa violetele!Dupa ce veti citi si voi cartea,sunt sigur ca veti intelege si de ce.

NOTA CARTE: