30 apr. 2012

Recenzie Legaminte de Ally Condie

"Legaminte"este volumul care deschide trilogia omonima scrisa de Ally Condie.

Mi-a placut foarte mult aceasta carte in special pentru ca este extrem de profunda,sensibila si emotionanta.

Inceputul nu a fost deloc cum ma asteptam dupa ce am citit descrierea de pe spatele copertii.A fost chiar interesant,dar cam plictisitor.Oricum dupa ce am citit primele 50 de pagini efectiv nu m-am mai putut opri.O lectura inrobitoare plina de mister,actiune,dragoste(un triunghi amoros veritabil),prietenie,secrete si mai ales minciuni.

Personajele au foat cat se poate de bine conturate.Pur si simplu m-am indragostit de Cassia si am simtit fiecare emotie a ei.E o fata puternica,dar cam indecisa(in sensul bun al cuvantului)care se sacrifica pe sine pentru ca ceilalti sa poata trai in linistea aparenta pe care le-o ofera Societatea.E o persoana demna de toata admiratia mea si sper ca si a voastra!

Nu a fost o carte plina de foarte multa actiune in genul activ(aici ma refer la lupte,certuri,revolte),ci mai mult pasiv(prin naratiunea-mai mult stil-indirect-liber- la persoana I care a reusit cumva sa aduca in prim-plan sentimentele si intrebarile pe care si le pune Cassia)la inceput.Dar in a doua jumatate a cartii totul a devenit mai alert si bineinteles mai interesant.

Povestea este 100%originala,nu seamana cu nicio carte pe care am citit-o pana acum si exact asta m-a cuprins in mrejele ei pentru ca mereu am considerat ca e foarte important ca o carte sa aiba ceva nou,unic.

Finalul a fost destul de trist pot spune dar m-a lasat cu multe sperante si intrebari.De aceea sper ca editura Litera sa scoata pe piata foarte repede urmatorul volum.

Cred ca pot spune ca a fost o carte care merita nota 10 si care ar trebui citita de toate mintile tinere care sunt incurajate sa-si puna intrebari despre ce anume insemna viata si care te face sa realizezi totusi cat de importanta este libertate de a alege sa faci ce vrei,fara a-i afecta pe cei din jur.Splendida!Nu am mai citit de mult o asemenea carte,dar sper sa mai gasesc si altele asemenea ei.

Inainte de a va povesti exact cam despre ce este vorba(fara multe spoilere,doar detalii care va vor face curiosi),as vrea sa va scriu citatele mele preferate din carte.Primul face parte din poezia lui Dylan Thompson,"Sa nu te pierzi in vraja acestei nopti usor":"Sa nu te pierzi in vraja acestei nopti usor/In groapa zilei varsta veche-i scrum smintit/Sa ragi,sa ragi cand simti luminile ca mor".Iar al doilea,este coplesitor as putea spune:"A te indragosti de povestea cuiva e oare acelasi lucru cu a te indragosti de persoana in cauza".

Cred,ca e vremea sa nu nu ma mai lungesc,dar mi-a placut atat de mult cartea incat mi-e greu sa ma abtin.Oricum,o voi face pentru voi:))

In acest prim volum ne este prezentata povestea Cassiei,o fata in varsta de 17 ani care traieste in Societate.Lumea creata este una extrem de ingradita deoarece oamenii nu au ocazia de a alege ce vor sa faca,sa manance,sau cu cine sa se casatoreasca.Totul este stabilit de Societate pana la cel mai mic detaliu.

In momentul in care implinesti 17 ani trebuie sa faci o decizie importanta(de altfel singura care iti este permisa intr-o viata):daca vrei sa ai o Pereche,care va fi aleasa de Societate,sau daca consideri ca e mai bine sa fii Celibatar,ceea ce inseamna ca nu vei mai avea voie sa ai o relatie cu o persoana intreaga ta viata.Ei bine,Cassia alege sa participe la Banchetul Alegerii Perechilor si constata cu foarte mare surprindere ca perechea ei este Xander,de altfel cel mai bun prieten din copilarie.Fericirea ii patrunde in suflet pentru ca este una dintre putinele norocoase care au sansa de a-si cunoaste partenerul.

Dar in momentul in care deschide microcardul cu date despre Perechea ei,dupa chipul lui Xander apare chipul lui Ky Markham,un baiat pe care de asemenea il cunostea si care o fascinase inca din copilarie,poate din cauza faptului ca parintii lui erau din Provinciile Exterioare si deoarece nu mai traiau,in timp ce el era crescut de unchi si matusa,ba chiar din cauza ochilor care-si schimba culorile(sau cel putin asa credea Cassia).

Un alt incident marcheaza viata Cassiei,moartea bunicului ei la varsta de 80 de ani(de fapt varsta la care o persoana trebuie sa moara in Societate).Acesta ii lasa un secret coplesitor in maini si nu este absolut convinsa ca se poate descurca de una singura cu el,pentru ca daca este descoperita de Oficialitati ar putea sa fie pedepsita.

Curand,Cassia va incepe sa se intalneasca tot mai des cu Ky,in timpul activitatilor recreative comune din timpul verii,si astfel se va creea o legatura puternica intre ei.Incet-incet dragostea lor creste,ajungand pana in punctul in care amandoi simt ca si-au gasit perechea.

Insa,dragostea lor nu numai ca este interzisa de Societate,dar ii si poate pune in pericol la fel de mult pe amandoi.O poate aduce pe Cassia la statutul de aberatie al lui Ky(adica de persoana care a comis o infractiune si ii s-au luat drepturile) si o poate lasa fara sansa de a avea un loc decent de munca ca sortator.

Ce vor face ei pentru a-si pastra iubirea cand Societate va descoperi relatia lor si mai mult ca sigur nu va fi incantata.E oare Cassia dispusa sa-i sacrifice familia,cel mai bun prieten si pozitita sociala din Societate pentru dragostea pe care i-o poartalui Ky?Are ea curajul sa comita cea mai mare infractiune din cadrul Societatii si anume,sa aleaga ce-si doreste in loc sa aleaga cineva in locul ei?

Si daca credeti ca totul se termina cu asta,atunci n-ati vazut nimic?!Mai multe nu va spun,trebuie sa aflati singuri.

Detalii tehince:

Titlul original:Matched